Een flinke portie opvoedkunde was hier nodig. Psychologie van de hoogste orde. Geduld en meelevendheid. Dat het niet gaat om de uren die je erin stopt. Dat het niet geeft, al moet je tot middernacht met hem zitten. Dat je niet boos bent dat er fouten in zijn werk zitten, maar dat het zo onhandig leren is als je de juiste antwoorden niet bij de hand hebt. Dat je begrijpt en ziet en voelt dat hij teleurgesteld is, maar dat alleen teleurstelling hebben niet helpt, maar pas als je er iets van leert en er iets mee doet. En dat je niet op zijn nek wilt zitten maar alleen wilt helpen omdat je ziet dat het echt nodig is. En helaas ook dat dit het aller-aller-allereerste hobbeltje is dat hij tegenkomt in zijn schoolcarrière en dat zijn houding toch echt wat aanpassing behoeft... Uiteindelijk is hij uiteindelijk toch lekker gaan slapen na een liefdevolle knuffel!
Enfin, we zullen de eerste en zeker niet de laatsten zijn die tijdens de schoolperiode dit soort gesprekken hebben EN HET ZAL ZEKER NIET HET LAATSTE GESPREK MET HEM ZIJN!
Ik wil er wel op beducht zijn om op termijn alleen hulp te bieden waar nodig, leerstrategieën aan te bieden en om er gewoon voor hem te zijn. Met een kopje thee en goede raad op z'n tijd. Tot die tijd ook het kopje thee, maar dan vervolgens wel met de boeken vlakbij....
Geen opmerkingen:
Een reactie posten